utskriftslösning för bibliotek

Vad är Princh?

En gratis, innovativ mjukvarulösning för utskrifter utvecklad i samarbete med danska bibliotek. Så enkel att installera och använda att det inte kräver några speciella IT-kunskaper och tjänsten är helt oberoende av vilket bibliotekssystem du använder. Eftersom all betalning och hantering görs online av användaren själv möjliggör Princh även utskrifter under Meröppet-tiderna. Användaren behöver inte ens ha lånekort. Se Princh-föreläsning på Bokmässan 2016 >>

Varför ska du välja Princh?

  • Princh är en gratis mjukvaruplattform för utskrifter på bibliotek. Det finns inga investerings- eller underhållskostnader. Biblioteket betalar bara för de utskrifter som görs.
  • Biblioteketspersonalen sparar massor av tid och administration samt minskar hanteringen av kontanter med ca 80%. Användaren betalar på nätet via Princh.
  • Princh är användarvänligt och enkelt och utskrifter kan göras från både bibliotekets datorer, användarens egen bärbara dator, mobil och surfplatta.

Hur fungerar Princh?

Via mobilen/surfplattan:
Användaren laddar ner en Princh-app från AppStore eller GooglePlay (beroende på om man har en iOS eller Android enhet), väljer det dokument som ska skrivas ut och öppnar det i Princh. Användaren väljer bibliotekets skrivare, betalar över nätet och skriver ut.

Via användarens dator:
Användaren går till print.princh.com, väljer skrivare, väljer dokument, betalar över nätet och skriver ut.

Via bibliotekets publika dator:
Användaren väljer “skriv ut”, gör sina inställningar, betalar över nätet och skriver ut.

För de som inte har möjlighet att betala över nätet via de betalningsalternativ som erbjuds finns det fortfarande möjlighet att betala kontant genom att välja: ”Beställ utskrift”. Kunden klickar då i detta fält och personalen tar emot pengarna och frisläpper utskriften enkelt genom ett klick i administrationspanelen.

Support

Om du behöver hjälp med att installera Princh eller om du stöter på problem är det bara att kontakta Axiells support >>.

Jag vill veta mer

Ditt namn (obligatorisk)

Ditt bibliotek (obligatorisk)

Din e-post (obligatorisk)

Meddelande

captcha

FAQ Princh

Här har vi sammanställt en del av de frågor som ni på biblioteken har ställt under våra online-möten med Princh. Har du frågor du saknar svar på så fyll gärna i kontaktformuläret ovan.

Princh A / S (Ltd) är ett danskt mjukvaruföretag som grundades 2014 och är baserat i staden Århus, Danmark. I Princh arbetar människor med stor erfarenhet av datavetenskap, teknik och verksamhetsutveckling. Företagsidén är att bygga upp ett globalt nätverk av allmänt tillgängliga skrivare som gör det möjligt för användare att hitta en skrivare i närheten, skriva ut dokument och betala enkelt för tjänsten. Det är viktigt för Princh att programvaran ska vara fri att installera  och tjänsten har utformats särskilt för att ge enkel och snabb utskrift på offentliga platser såsom bibliotek. Princh är från och med 2016 tillgängligt i alla de nordiska länderna och kommer att expandera till resten av Europa under en snar framtid.

All betalning för utskrifter hamnar hos Princh och en gång i kvartalet betalar Princh ut den summan som biblioteket ska ha.

Om en användare ångrar sin utskrift kan personen be personalen att avbryta betalningen. Betalningen dras inte från användarens bankkonto, men kan anges som reserverad. Det försvinner efter ett tag. Betalningar kan avbokas upp till 72 timmar efter det att man har beställt utskriften.

Kontoutdraget från Princh visar hur mycket som skrivits ut på varje bibliotek. I den uppdaterade versionen som kommer Q2 2017 kommer biblioteket kunna få en mer detaljerat kontoutdrag.

På din bärbara dator behöver du bara gå till Internet och skriva in adressen: print.princh.com därefter skriva in ID-numret till den skrivare du vill skriva ut på.

Man kan bara skriva ut från stationära datorer som är anslutna till skrivaren. En användare på en telefon eller laptop kan skriva ut från hemmet till bibliotekets skrivare, men inte utan att betala först.

Det bästa med Princh är att det är lätt för användarna att använda och skapar mindre administration för personalen. Om användaren själv ska släppa en utskrift kräver det vanligtvis att användaren har ett konto med användarnamn och lösenord. Det kommer att leda till att personalen kommer att tillbringa mycket tid att hjälpa användare att skapa konto osv. Vi tror att användarvänlighet väger högre än den risk en användare tar att låta sina privata dokument ligga kvar i skrivaren en kort stund. I de fall användaren skriver ut hemifrån kan man begära att betala kontant. Då kan användaren gå till biblioteket och betala i kassan varpå personalen släpper utskriften.

I dagsläget finns det två hinder för detta. För det första möjliggör inte tekniken återbetalning på samma sätt som en kortbetalning gör. Här sker betalningen direkt och det finns ingen bra lösningen för att avbryta en betalning. För det andra kostar det 2 kr extra per betalning om man inte är privatperson. Dessa två hinder gör att vi avvaktar med Swish men håller det under uppsikt om läget förändras.

Med Princh är det möjligt att skriva ut flera dokument tillsammans. Lägg bara till alla de dokument som ska skrivas ut i kundkorgen och betala och skriv ut allt på en gång.

Det är endast kortnummer, giltighetstid och CVC/CVV som man fyller i. Om man har extra säkerhet på kortet så kommer även detta att starta upp som till exempel autentisering med BankID. När du betalar med kreditkort i Sverige dikteras säkerhetsinställningarna av bankerna och vissa av dem kräver Verified by Visa. Alla kort som används till Princh lösning måste vara öppna för onlinebetalning. De flesta kort är redan det, men en del användare kommer att behöva aktivera detta i sin bank. Alla transaktioner i Princh hanteras genom säker betalning ePay och betalningslösning Bambora. 

Det går bra att betala med kontanter. Då går användaren till kassan, betalar och bibliotekarien släpper utskriften till skrivaren via administrationspanelen. Biblioteket kan också välja ut specifika skrivare som endast ska kunna ta emot kontanter.

Man har möjlighet att avbryta och ta bort en betalning som gjorts inom 72 timmar innan betalningen går igenom. Detta sköter man får administrationsgränssnittet.

Det är korrekt. Utbetalningar från Princh görs 4 gånger per år, den 20:de den månad som följer varje kvartal.

Det går bra. Men de flesta brukar tycka att tre månader är lagom.

Pengarna hamnar hos Princh som sen betalar pengarna en gång i kvartalet till biblioteket. Varje utbetalning kan märkas med ett namn/nummer som biblioteket själv väljer för att inbetalningen ska bli lättare att identifiera.

 

Nej, ni kan ha båda systemen parallellt under en övergångsperiod.

Varje dokument som skrivs ut med Princh oavsett antal sidor och sätt kostar två kronor. Om pengar betalas direkt i kassan kommer 2 kr/dokument dras från den summa som ska betalas ut till biblioteket var tredje månad.

Det är möjligt att skicka om utskriftsjobbet, men det är bara personalen som kan göra det upp till en timme efter det att utskriftsjobbet har gjorts. I den nya administrationspanelen 2.0 kommer det att vara möjligt att stänga av denna funktion om man upplever att det är en säkerhetsfråga.

Varje dokument som skrivs ut med Princh oavsett antal sidor och sätt kostar två kronor. Om pengar betalas direkt i kassan kommer 2 kr/dokument dras från den summa som ska betalas ut till biblioteket var tredje månad.

Det går att få en uppdelning på kostnaderna som varje skrivare genererat.

Biblioteket kan själv sätta sitt eget pris, t ex 3 kr/sida. En användare som t ex har ett dokument på 10 sidor betalar 30 kr. Av den summa går två kronor till Princh och 28 kr till biblioteket.

Princh kopieringslösning kommer att utvecklas för att vara kompatibel mot de flest förekommande skrivarna. Eftersom lösningen inte är i drift ännu, kan vi i dagsläget inte svara på om allt kommer att fungera med alla typer.

 

Det är inga problem att avbryta precis när man vill. Bindningstid är inte mer än en månad.

Det finns ett dokument med teknisk information som vi tillhandahåller och som IT-avdelningen ofta har ett intresse av att läsa igenom. Portar som behöver öppnas är utgående portar, 5222 och 443.

 

Nej det finns det inte. Princh behöver ingen kontakt utanför nätverket och därmed minimeras risken för olika nät-attacker.

Princh har en licens för TeamViewer och man behöver inte köpa någon licens för att använda detta.

Det går hur bra som helst. Man ska dock tänka på att platsen där Princh mjukvara finns installerad når de skrivare som den ska använda sig av. Ligger en tilltänkt skrivare på ett annat nätverk kan man inte använda Princh på den skrivaren.

Ja det är inga problem. Om man inte använder sig av Princh kan man skriva ut från sin personaldator precis som tidigare utan några kostnader.

Ja, Princh supporterar danska, svenska, engelska och norska. I en nära framtid kommer den även finnas på finska och arabiska.

Den dagen man kör igång med Princh stänger man helt enkelt av utskrifterna i Netloan då Princh tar över jobbet.

När en användare skriver ut med hjälp av Princh så är det Princh som tar hand om transaktionen och tar emot pengarna på uppdrag av biblioteket. Detta har två fördelar:

1) Eftersom Princh har stort antal utskrifter kan de erbjuda mycket låga transaktionskostnader.
2) Princh skonar biblioteket från redovisning av de enskilda transaktionerna. Det blir endast ett kontoutdrag var tredje månad från Princh.

MER OM PRINCH

Appen Princh finns att ladda ner gratis både på AppStore och GooglePlay.

Användaren kan skriva ut från alla typer av enheter: mobiler, surfplattor, datorer

Användaren kan via en karta se vilka bibliotek som erbjuder Princh.

Systemkrav för servern: Windows 7 SP1, 8, 8.1 eller 10, 32bit eller 64bit, .net framework 4.5 eller högre, Internet Explorer 11

Systemkrav för användaren: Inga

Läs mer och se videon om hur Princh fungerar >>

Se videon om hur man skriver ut med Princh från bibliotekets dator >>

Se videon om hur man skriver ut med Princh från en laptop >>

Kontakta en säljare >>